Newsletter

NovéV Česku jsou pojištěné jen asi dvě třetiny domácností, přesnější je však říci, že ke dvěma třetinám domácností existuje pojistná smlouva. Neznamená to totiž, že jsou to pojistky dobře nastavené a že plní svou funkci. Na co tedy dát pozor?

Prvním problémem je vůbec sjednání správného pojistného produktu. Spory mezi vámi a pojišťovnou může totiž způsobit mylná představa o Pojištění nemovitosti a Pojištění domácnosti. Pojistíte-li si pouze nemovitost a váš dům zasáhne povodeň, pojišťovna uhradí jen škody týkající se stavby samotné, nicméně veškeré zničené vybavení už bude „na vaše vlastní triko“.

K rozeznání toho, co patří do Pojištění nemovitosti a co patří do Pojištění domácnosti, existuje jednoduchá pomůcka: obraťte svůj byt či dům vzhůru nohama – ne doslova, jen ve svých představách – a na všechno, co z něj vypadne, se vztahuje Pojištění domácnosti, vše, co je pevnou součástí patří do Pojištění nemovitosti.

Druhým problémem jsou často špatné, resp. nedostatečné pojistné částky v pojistné smlouvě. Buď se lidé snaží co nejvíce ušetřit a svou nemovitost či domácnost hned na počátku podhodnotí nebo si pojistku uzavřou, smlouvu strčí do šuplíku a už ji nikdy nevytáhnou. V těchto případech mluvíme o podhodnocení pojištění. V případě škodní události jsou pak nemile překvapeni, když pojišťovna poměrně pokrátí pojistné plnění (v závislosti na sjednané pojistné částce).

Pojistné smlouvy by se tedy měly čas od času zrevidovat. Důvody jsou zejména dva: hodnota staveb neustále roste a ve většině domácností časem přibývá cennějších věcí.
Představme si například zapomenutou smlouvu z doby před patnácti lety. Dům, který měl hodnotu 1 500 000 Kč, dnes pořídíte minimálně za 3 000 000 Kč, v domácnosti dvou mladých manželů na začátku společného života byla z elektroniky jedna starší televize po rodičích, stereo, stolní počítač a automatický foťák. Dneska v ní může shořet plazma přes půl stěny a další vybavení domácího kina včetně ozvučení, dva notebooky, nějaké ty tablety, nemluvě o krásných dřevěných podlahách. Prostě úplně jiné zařízení, v úplně jiném počtu a za úplně jiné ceny.

Řešení je jednoduché: jednou za dva roky si udělat čas a podívat se na smlouvy k pojistkám. A třeba právě u nás na pobočce... :)

Vaše Sberbank